GPC in VOKA: 3 tips bij het verduurzamen van de bedrijfsvloot

Tegen 2026 zal er voor nieuwe bedrijfswagens alleen nog een fiscaal voordeel zijn als ze broeikasgasvrij zijn. De regering wil het fiscaal aantrekkelijk maken om zowel thuis als op het werk laadpalen te zetten. Die verduurzaming is positief, maar er zijn wel enkele aandachtspunten. Yves Struyve geeft 3 nuttige tips.

 

1. Check je aangesloten vermogen

“Het is belangrijk om na te gaan met welk vermogen je bedrijf is aangesloten op het elektriciteitsnetwerk. De meeste kmo’s hebben standaard een laagspanningsaansluiting op het net van 63 tot 160 ampère, terwijl er 32 ampère nodig is om een elektrische wagen snel op te laden. Met ‘snel’ bedoel ik: één uur laden om 100 tot 150 kilometer te kunnen rijden. In de meeste gevallen kan je dus maar een paar laadpalen volop gebruiken zonder het stroomnetwerk te overbelasten. Bovendien kan je in dat geval geen enkele andere machine meer laten draaien in je bedrijf. Kies dus zeker voor dynamische laadpalen. Het slimme systeem van ‘dynamic load balancing’ maakt optimaal gebruik van de beschikbare stroom. Je laadpaal verbruikt dan bijvoorbeeld minder elektriciteit als er op hetzelfde moment al andere toestellen aan staan.”

 

2. Laat zonnepanelen plaatsen

“Zonnepanelen zijn een zeer verstandige keuze in combinatie met laadpalen. Met een installatie van 100 kW zonnepanelen – goed voor een dakoppervlakte van nog geen 30 op 30 meter – kan je al 5 wagens aan vol vermogen laden bij volle zon. Dat creëert een win-winsituatie. Enerzijds komen je energiekosten veel lager te liggen; anderzijds maak je optimaal gebruik van groene energie op het moment dat die beschikbaar is. Medewerkers laden immers hun auto tijdens de werkuren, op het moment dat de zon schijnt. Zonnepanelen gebruiken voor het opladen van elektrische auto’s is dus een gouden combinatie.

Laat je niet alleen leiden door de prijs bij de keuze van de materialen, maar kijk vooral naar degelijkheid en afdwingbaarheid van garanties. Onze voorkeur gaat steeds naar Europees fabricaat. In de 15 jaar dat we actief zijn, heeft Bisol ons vertrouwen nooit geschaad.”

 

3. Neem het laden op in het loonpakket

“Medewerkers zullen hun elektrische auto natuurlijk ook thuis willen kunnen opladen. In dat geval dient in hun woning laadinfrastructuur geplaatst te worden. De energiekosten kan je net zoals de huidige tankkaarten opnemen in hun loonpakket. Ongeacht of ze zelf goedkope zonne-energie maken met of zonder thuisbatterij, kan je ze vergoeden voor hun verbruik. Wij werken daarvoor met Blue Corner. Werknemers kunnen met een kaart hun wagen opladen. Het systeem registreert de hoeveelheid elektriciteit die daarvoor gebruikt wordt. Je bedrijf krijgt automatisch één factuur met de informatie van alle gebruikers; je vermijdt dus aparte onkostennota’s. Medewerkers worden via Blue Corner vergoed voor hun stroomverbruik. Met hun kaart kunnen ze trouwens ook onderweg hun wagen opladen.”

Meer nieuws

Teruggave BTW NL op thuisbatterij
Teruggave BTW NL op thuisbatterij
09/02/2024

Voor een thuisbatterij bestaat er op dit moment geen subsidie in Nederland. Toch is er sinds kort een groot financieel voordeel beschikbaar. Je kan de 21% btw over zo’n accu helemaal terugkrijgen via de Belastingdienst. Hoe zit het nu met de btw-regeling over een volledige zonnepanelen-installatie (incl. batterij)? 

SolarSolutions Amsterdam
SolarSolutions Amsterdam
07/02/2024

Op 19, 20 en 21 maart is de Solar Solutions beurs terug in Expo Greater Amsterdam: de grootste solar-vakbeurs van Noordwest-Europa. Meer dan 500 innovaties en ruim 100 praktische seminars over de nieuwste ontwikkelingen rondom energieopslag, slimme producten, en een steeds breder aanbod aan zonnepanelen.

GPC Europe - Sigenergy
GPC Europe - Sigenergy
05/02/2024

Vanaf heden bundelen GPC Europe en Sigenergy hun krachten voor duurzame energieoplossingen. 
GPC Europe en Sigenergy kondigen verheugd hun samenwerking aan om innovatieve duurzame energieoplossingen te leveren.